Popular Art/Pop Art Sanat Akımı
Sanata en temel yaklaşım, bir eserin size yansıttığı ve bakış açınızdaki doğrusal kavramlar olarak kabuledebileceğimiz öznel yaklaşımlardır. Asıl aktarılmak istenen hikayenin anlatımdaki yeri ve doğruluğudur. Bu tanımlamada öyle bir sanat akımı düşünün ki, mevcutta yer alan düşünce ile sizin bakış açınızdaki kavram birleştiğinde ortaya çıkan fikir, temel olarak nesnel düşüncelere dayanmıyor. Birkaç sanat akımı birleşimi ile oluşan, genel ve alçak kültür yaklaşımlarındaki keskin çizgiyi bulanıklaştırmaya çalışan, sıradanlaşma (herkes gibi olma) durumlarında ironiye dayanan bir sürecin eseri. Herkes için anlaşılabilir sanat duruşu ile ortaya çıkmış ve post modernizmin ilk akışı olarak kabul görebileceğimiz bir sanat akımıdır Pop Art ve tüm bu uzun cümlelere göre kısa ve net tabirlere dayanır aslında…
Pop Artın Akış Yönü ve Sembol İsimleri
Richard Hamilton
Sürecini 1950’li yılında Avrupa ve Amerika’da başlatan ve 1960’lı yıllarda tüm dünyaya yayılan bu akım,1960-1970 yılları arasında makineleşmeden uzak, gerçek ile görüntüsel farklılıkların netliğini ortaya koyarak renklerin kullanımı ile ana renklerin, ana karakteri oluşturmasına bağlı kalmayıp gereksiz gibi görünenayrıntıları da vurgulamayı başararak, kendi dünyasında geniş bir alan oluşturması ile sanattaki yerinigarantilemiştir
Çizgi roman sanatını farklı bir boyutta ele alan Pop Art akımı, Konrad Klapheck’in, ‘Daktilo Makinesi’ isimli resmi ile Richard Hamilton’ın ‘Chrysler Şirketine Saygı’ isimli tablosu ile bu alanda kabul görülebilecekpopüler sanat vurgusu taşıyan ilk eserleri bünyesinde barındırmaktadır. Bu akım sıradanlığın gündelik hayattaki ortaklığını benimseyen insan yaklaşımını kabul ederek, popüler kültürü güzel sanatlar seviyesine yükseltmeyi hedef edinmiştir. Bu durumun akışta doğru ilerlemesi, belki de ticari olarak sanatın farklı bir bakış açısı kazanması ile modern sanatın en belirgin ve dikkat çekici tarzlarından biri haline gelmiştir. Batı kültüründeki ticari yaklaşım ile geleneksel çizgilere karşı çıkan bu sanat, varlığını özgür bir yaklaşım ile tüm bilinen klişelere karşı net bir tavır içerisinde sürdürmeyi hedeflemektedir.
Pop Art Sanat Akımı’nın öncülerinden olan Richard Hamilton ve Paolozzi ilk sergilerini 1955’te Institute of Comtemporary Art ev sahipliği ile ‘İnsan, Makine ve Hareket’ başlığı ile gerçekleştirmiştir. Bu sergi teknikanlamda sürecini yansıtan gelişmelerin, tamamen kurguya dayanan popüler sanatın unsurlarını yakalamanın heyecanını içererek bu durumu herkes tarafından algılanabilir kılmayı hedeflemekteydi
1956 yılında ise Hamilton yeni bir bakış açısının yer aldığı This is Tomorrow (işte yarın) sergisinde ‘Günümüzün Evlerini Bu Denli Farklı, Çekici Kılan Tam Olarak Nedir?’ isimli kolajı ile yeni bir sürecin devamı niteliğinde akımayön vermiştir.
Richard Hamilton’un genel anlamda içeriğinin anlaşılabilmesi için ele aldığı tanımlamalar, bu sanat akımı için kişileştirme vurgusunu net olarak belirlemektedir. Popüler yaklaşımın kitleler için tasarlanmış olması ifadesi, halkaaçık geçici olarak tabir edilebilecek kısa vadeli çözümleri içermesi, harcanabilir ifadeye sahip olması ile kolayca unutula bilirliği, kullanıcı tarafından erişilebilirliğin maliyet düşüklüğü ile tüm kesimlerin bu sanata sahip hissetme durumunun, kolay ifade edilebilir terimlerin (esprili, seksi, aldatıcı, büyüleyici) kullanımı ile çalışmaların bir çağrışımda bulunması, betimleyici olarak net bir şekilde Pop Art Sanatının hedefleri ve tanımlamaları arasındadır.
Andy Warhol
Tam olarak Pop Art’ın öncüsü diyebileceğimiz Warhol, eserlerinde günümüzün yoruma açık sanat anlayışını tasvir etmiş gibi olsa da, 1960 yılında bu ne yazdık ki yalnızca ‘öngörülebilir’ olarak düşünülebilirdi. Peki o zaman biz miWarhol öncülüğünden ilham alıyoruz? Bu tamamen geçmişin günümüze uyarlanması gibi gözükse de durum,Warhol’un yazarlığı düşünüldüğünde ileri görüşlülüğünün kesin kanıtı olmuştur.
Eserlerindeki afiş tekniği, tüm çalışmalarındaki farklılaşmanın benzer yönlerini ana unsur kabul ederek çoğaltması, Pop Art Akım’ının yaygınlaşmasında önemli rol oynamıştır. Brillo Kolileri, Campbell Konserve Kutuları gibi ticari ürünleri alıp farklı bir sanat anlatımı ile kendine özgü haliyle sunarak Pop Art Sanatına benzersiz ama basit biryaklaşım ile sunmuştur.
Görüldüğü gibi eleştirmenler tarafından hâlâ konu edilen çalışmalardaki yaklaşımı, ürünün basit bir bakış açısı içerisinden çıkmasını sağlayarak, başka bir kalıba dönüşmesi Amerikan bakış açısındaki ticari unsurlara eleştiri miydi yoksa anlaşıla bilirliği ifade etme biçimine göre değişiklik gösteren bir övgü mü? Bu durum aktif sürecini koruyan bir tartışma konusu olarak öznel bir yargıyı geçememiştir. Pop Art Sanat Akım’ının merkezde kabul gördüğü bakış açısı ruhsal kabul görülebilecek psikolojik derinlikten olabildiğince uzak olmasıdır. Bu durum diğer sanat türlerinde sık rastladığımız ve sanatçının bakış açısını anlamaya çalıştığımız süreçtentamamen uzaktır.
Günümüze kadar hedef kitlesini her tip kullanıcı profiline açan Pop Art, rengarenk seçim ve gösterimlerinin çalışmalardaki bütünlüğü ile eğlenceli ve alışılmışın dışında bir tutum sergilemiştir. Endüstri ve teknoloji akışındaki geçiş sürecinde tüm kuşaklar için unutulmaz izler bırakırken, basit ve sade sembolleri işleyerek basitliğin simgesi basitliktir klişesini yerle bir eden duruşu ile var olmaya devam etmektedir.
Leave a reply